Het Brain & Development Onderzoekscentrum heeft in 2018 lesmaterialen en workshops ontwikkeld voor primair en voortgezet onderwijs.
Het Brain & Development Onderzoekscentrum heeft in 2018 lesmaterialen en workshops ontwikkeld voor primair en voortgezet onderwijs.
Op 7 oktober 2018 overhandigde Eveline Crone, hoogleraar bij het Brain & Development Onderzoekscentrum, het lespakket Backstage in je brein aan Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-Raad en Anko van Hoepen, vicevoorzitter van de PO-Raad. Rector magnificus van de Universiteit Leiden Carel Stolker nam eveneens een lespakket in ontvangst en lanceerde de vernieuwde website kijkinjebrein.nl. Deze website biedt jongeren een blik in het ontwikkelende brein en is een bron van wetenschappelijk verantwoorde informatie, bijvoorbeeld voor (profiel)werkstukken.
Voor groep 7 en groep 8 zijn lessen ontwikkeld over vriendschap en zelfbeeld in relatie tot ontwikkeling en hersenonderzoek. De lessen zijn speels, inhoudelijk en reflectief van aard. Leerlingen werken samen en worden op creatieve manieren aan het denken gezet. De lessen kunnen naar eigen inzicht worden ingezet en duren ongeveer twee uur. Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Download hier het complete lespakket voor groep 7/8.
De leerlingen ontdekken waarom vriendschappen belangrijk zijn, hoe ze een rol spelen in de ontwikkeling van kind tot volwassene en waarom buitensluiting pijn doet.
Zip-bestand van het lesmateriaal over Vriendschap (groep 7/8).
De bijbehorende filmpjes staan op YouTube:
In deze les verkennen de leerlingen hun eigen zelfbeeld en ontdekken waarom het van belang is om over jezelf na te denken.
Zip-bestand van het lesmateriaal over Zelfbeeld (groep 7/8).
De bijbehorende filmpjes staan op YouTube:
Voor klas 1 t/m 4 zijn lessen ontwikkeld over vriendschap, zelfbeeld en risicogedrag in relatie tot adolescentie en hersenonderzoek. Leerlingen werken samen in activerende werkvormen en worden op creatieve manieren aan het denken gezet. De lessen zijn voor alle niveaus geschikt en kunnen naar eigen inzicht worden ingezet bij diverse vakken en mentoruren. Ze duren elk ongeveer twee uur. Er is geen specifieke voorkennis vereist van docent en leerlingen.
Download hier het complete lespakket voor voortgezet onderwijs.
De leerlingen ontdekken waarom vriendschappen belangrijk zijn, hoe ze een rol spelen in de ontwikkeling van kind tot volwassene en wat buitensluiting in de hersenen doet.
Zip-bestand van het lesmateriaal over Vriendschap (klas 1/2).
De bijbehorende filmpjes staan op YouTube:
Met deze les verkennen de leerlingen hun eigen zelfbeeld, denken na over genderidentiteit en leren waarom het van belang is om over jezelf na te denken.
Zip-bestand van het lesmateriaal over Zelfbeeld (klas 1/2).
De bijbehorende filmpjes staan op YouTube:
In deze les denken de leerlingen na over hun eigen risicogedrag vanuit eigen en andermans perspectief, de rol van groepsdruk en het belang dat een zekere mate van risicogedrag heeft in de adolescentie.
Zip-bestand van het lesmateriaal over Risicogedrag (klas 3/4).
De bijbehorende filmpjes staan op YouTube:
Het lespakket is ontwikkeld door onderzoekers van het Brain & Development Onderzoekscentrum samen met wetenschapscommunicator en educatief ontwikkelaar Miranda Jansen.
Bent u docent en heeft u lesmateriaal gebruikt? We zijn benieuwd wat u ervan vond. We willen in 2019 eenmalig een enquête uitsturen naar gebruikers van het lesmateriaal. Wilt u meedoen? Laat hier uw e-mailadres achter en wij sturen t.z.t. een enquête toe.
Jaarlijks bieden onderzoekers van Ontwikkelings- en onderwijspsychologie van de Universiteit Leiden een beperkt aantal workshops aan scholen aan. De workshops zijn geschikt voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. De workshops worden tegen betaling aangeboden en duren ongeveer een blokuur.
Onderzoekers geven uitleg over hun wetenschappelijke onderzoek naar zelfbeeld, en zetten de leerlingen aan het werk met hun eigen zelfbeeld in een creatieve opdracht.
In deze workshop ervaren de leerlingen de effecten van groepsdruk. De onderzoekers vertellen over wetenschappelijk onderzoek naar groepsdruk en prosociaal gedrag, en geven de leerlingen opdrachten zoals die ook in wetenschappelijk onderzoek worden ingezet.
Tijdens deze workshop vertellen promovendi aan de hand van hun eigen ervaringen in de wetenschap hoe een onderzoek op te zetten met een goede onderzoeksvraag en hypothese. Ze gaan in op diverse methoden van dataverzameling en het bepalen van de juiste steekproef. Deze workshop is erg geschikt als start van het profielwerkstuktraject.
Neem voor meer informatie en aanvragen van een workshop contact op met het Brain & Development Onderzoekscentrum.